Creditcard betaling betwisten of bezwaar maken

Nu de zomervakantie nadert en mensen massaal weer het doorgaans regenachtige Nederland verruilen voor warmere plekken op de aarde, gaan we ook het seizoen tegemoet waar we weer massaal betalingen doen met onze creditcard. Een van die betalingen is vaak het huren van een auto.

In dit artikel neem ik je mee in een situatie mij afgelopen meivakantie overkwam: ik huurde een auto voor een veel te scherpe prijs, en zoals wel vaker het geval is: als iets te mooi is om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo.

Goed, ik genoot afgelopen meivakantie met mijn vrouw en twee kinderen van een welverdiende vakantie. Op onze vakantiebestemming besloten we op zoek te gaan naar een autoverhuurbedrijf omdat we toch wat meer van de omgeving wilde zien. Zogezegd, zo gedaan, hebben we een auto gehuurd bij een verhuurbedrijf die het voordeligst was (we blijven immers Nederlanders hé). We betaalden op voorhand de kosten voor autohuur en circa €350 aan borg. Ons werd verzekerd dat 3 weken na het inleveren van de huurauto de borg werd terugbetaald.

Eenmaal weer thuis in Nederland denk je helemaal niet meer aan die borg. Maar toch na 3,5 week dacht ik: “Ik ga toch voor de zekerheid even controleren of de borg al terugbetaald is”. En warrempel; de borg was nog niet teruggestort.

Na vele malen contract te hebben gehad met het verhuurbedrijf en de belofte dat het toch echt teruggestort zou worden werd het opeens wel heel stil. Ik kon niet meer in contact met ze komen en ze reageerden niet meer op e-mails en whatsapp berichten.

Tja.. wat doe je dan?

Achteraf gezien dat ik voordat ik zaken ging doen met dit verhuurbedrijf wat beter naar de recensies moeten kijken. Want de reviews liegen niet.

Tip: check altijd reviews voordat je zaken doet met een bedrijf. Reviews liegen over het algemeen niet en voorkomen achteraf problemen

Betaling betwisten bij creditcardmaatschappij

Goed, ik hoop dat ik je niet te veel verveeld heb met mijn persoonlijke verhaal. Laten we nu eens concreet kijken naar wat je kan doen om hopelijk je geld terug te krijgen.

Bewijslast verzamelen

Verzamel allereerst alle communicatie en bewijslast die je hebt. Zo had ik de auto via hun website gehuurd, en kreeg ik netjes facturen en betalingsbewijzen per mail toegestuurd. Daarnaast heb ik van alle mail en whatsapp gesprekken die ik met ze heb gehad een screenshot gemaakt en deze als bewijslast toegestuurd.

Creditcardmaatschappij contacteren

Als je de bewijslast hebt verzameld, neem je contact op met je creditcardmaatschappij. Je hoeft ze niet te bellen, maar gaat een betwistingsformulier invullen.

Visa en Mastercard betaling betwisten

ICS, de uitgever van Mastercard en Visa in Nederland geeft je de keus uit vier verschillende betwistingsformulieren.

  • Formulier voor de aankoop, reis of het abonnement geannuleerd
  • Formulier voor een bedrag op je rekening staan dat niet klopt
  • Formulier voor geen producten of namaakartikelen ontvangen
  • Formulier voor een nabelasting ontvangen van auto, scooter, fiets, bootverhuur, cruisemaatschappij of hotel

In ons geval hadden we het tweede formulier (formulier voor een bedrag op je rekening staan dat niet klopt). Heb je het formulier ingevuld. Dan stuur je deze, samen met de al het bewijsmateriaal naar chargeback@icscards.nl.

Zorg ervoor dat het volgende in de e-mail staat:

  • Zet je ICS-klantnummer in het onderwerp van de e-mail
  • Voeg het volledig ingevulde betwistingsformulier als bijlage toe
  • Voeg al het verzamelde bewijs (in pdf-bestanden) toe
Liever de betaling betwisten per post?

Dat kan ook! Houdt er wel rekening mee dat het dan een stuk langer duurt. Digitale betwistingen worden sneller in behandeling genomen.

Toch per post betwisten? Stuur dan alle bewijslast en gegevens (en vergeet ook niet je contact gegevens te vermelden in je brief) naar:

International Card Services BV
t.a.v. Chargeback
Postbus 23225
1100 DS Diemen

Je dient bij ICS een betaling te betwisten binnen 3 maanden na betaling.

American Express betaling betwisten

Bij American Express gaat het net wat anders eraan toe. Bij American Express kan je enkel een geschil starten door telefonisch contact op te nemen. Het telefoonnummer staat op de achterkant van je American Express creditcard vermeld. Selecteer in het keuze menu de optie “Kaartgebruik” en vervolgens “kosten betwisten”.

Heb je eenmaal een medewerker aan de lijn, dan zal deze medewerker je een e-mail sturen met daarin de vraag alle benodigde bewijslast te uploaden naar een speciale omgeving. Daarna neemt

Bij American Express dien je en betaling te betwisten binnen 13 maanden na de transactiedatum.

Samenvatting

Zorg ervoor, dat je bovenop je uitgaven zit met je creditcard en hou goed in de gaten of er niet ten onrechte bedragen worden afgeschreven. Gebeurt dit wel dan raden we je aan zo spoedig mogelijk contact op te nemen met de partij die het bedrag heeft geïncasseerd, en kom je er onderling niet uit dan start je een geschil bij je creditcard uitgever.

Update

Een korte update. Na 5 maanden heeft ICS eindelijk bet bezwaar toegekend en is het bedrag inmiddels teruggeboekt op de creditcard. Toegegeven vind ik de 5 maanden behoorlijk lang en zou dat best wat sneller mogen. Ik heb meerdere keren mailcontact gehad en elke keer als je reageert op een vraag van ICS dan duurt het circa 6 weken voordat je een reactie krijgt.

Over Mike van den Broek

Mike heeft een passie voor de financiële sector en is gek op het zelf uitvogelen van alle ins en outs van deze wereld van creditcards. Door jarenlang gebruik te maken van creditcards merkte hij dat je met wat praktische kennis veel meer voordeel uit een creditcard kunt halen. 

Lees meer

Laatste artikelen van Mike van den Broek

Zo ga je verstandig met je creditcard om
Een aantal creditcards in het gras

Zo ga je verstandig met je creditcard om

De creditcards van SNS bank en Regiobank verdwijnen

De creditcards van SNS bank en Regiobank verdwijnen

ICS past spaarrente op creditcard tegoed aan

ICS past spaarrente op creditcard tegoed aan

0 reacties

Plaats een reactie