Als je iets besteld hebt via internet, dan kan het voorkomen dat iets niet of met schade wordt geleverd. Heb je het product betaald met jouw creditcard, dan kan je in dat geval aanspraak maken op de aflevergarantie.
Weten hoe dit werkt? Lees dan snel verder!
Wat is de aflevergarantie?
De aflevergarantie wordt ook wel geldterugservice of geldteruggarantie genoemd, maar allemaal betekenen ze vrijwel hetzelfde. Grofweg houdt het in dat je recht hebt op een vergoeding als:
Het kan zijn dat de verkoper beloofd heeft om het geld terug te storten, maar dat hij dit vervolgens niet doet. Ook dan kan je aanspraak maken op de aflevergarantie.
De regeling geldt ook voor hotelreserveringen. Heb je jouw reservering volgens de geldende voorwaarden kosteloos geannuleerd of is er sprake van faillissement van het hotel, dan heb je recht op terugbetaling. Doet het hotel dit niet, dan biedt de aflevergarantie uitkomst. Let op: is er sprake van ziekte en moet je daarom jouw reservering cancelen, dan kan je jouw reisverzekering aanspreken.
Wat zijn de verzekeringsvoorwaarden?
De exacte voorwaarden van de aflevergarantie kunnen verschillen per creditcarduitgever. Lees deze daarom altijd zelf door, zodat je precies weet waar je aan toe bent. Als we kijken naar ICS, de grootste uitgever van ons land, dan zijn de volgende voorwaarden van toepassing:
Hoe werkt de aflevergarantie?
Om aanspraak te kunnen maken op de aflevergarantie moet je dus eerst met de verkoper in contact proberen te komen. Zo krijgt deze een eerlijke kans om het juiste product of de juiste dienst alsnog te leveren. Neem bij voorkeur contact op via de e-mail, zo kan je direct bewijs verzamelen als dat eventueel nodig blijkt te zijn. Heb je één tot twee weken na jouw bericht nog steeds geen reactie gehad, dan kan je in de meeste gevallen jouw aflevergarantie aanspreken.
Je kan dat doen door contact op te nemen met jouw creditcarduitgever, deze kan je vertellen wat te doen. Vaak krijg je een betwistingsformulier toegestuurd welke je moet invullen en terugsturen. Afhankelijk van de situatie wordt er gevraagd om bepaald bewijs aan te leveren. Voorbeelden hiervan zijn:
Heb je alles aangeleverd, dan neemt de creditcarduitgever de zaak over. De webwinkel krijgt vervolgens nog een maand de kans om de juiste producten op te sturen. Gebeurt dat niet, dan krijg je van de uitgever het geld terug op de rekening. Meestal is dit binnen 30 dagen na aanvraag.
Welke creditcards hebben aflevergarantie?
Bij vrijwel elke creditcard zit een aflevergarantie inbegrepen, al kunnen de voorwaarden van elkaar verschillen. Zo heeft elke creditcard van Visa en Mastercard zelf een aflevergarantie, net als creditcards van American Express. Ook de kaarten die uitgegeven worden door banken hebben vaak deze regeling, al is Rabobank één van de uitzonderingen op de regel.
Tussen de aflevergarantie van Visa en Mastercard en van American Express zit wel een groot verschil. Zo kan je bij Visa en Mastercard ook bij buitenlandse aankopen aanspraak maken op de verzekering, terwijl American Express alleen Nederlandse producten en diensten vergoedt.
Mijn product is wel geleverd, maar ik ben het kwijtgeraakt. Wat nu?
Is jouw product na levering beschadigd geraakt, gestolen of verloren, dan kan je aanspraak maken op de aankoopverzekering. Elke reguliere creditcard heeft zo’n verzekering, met een geldigheidsduur van 90 tot 365 dagen na aankoop. Ook hierbij geldt: lees van te voren de verzekeringsvoorwaarden goed door, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Meer weten over de aankoopverzekering? Lees dan ons artikel: ‘Aankoopverzekering van de creditcard’.
Op zoek naar een creditcard met aflevergarantie?
Koop je regelmatig op het internet en wil je hiervoor een creditcard aanvragen? Op onze website kan je direct alle creditcards met elkaar vergelijken en er snel en eenvoudig één aanvragen!