Wat als je een bestelling niet hebt ontvangen, maar je betaald hebt met creditcard?

Als je iets besteld hebt via internet, dan kan het voorkomen dat iets niet of met schade wordt geleverd. Heb je het product betaald met jouw creditcard, dan kan je in dat geval aanspraak maken op de aflevergarantie.

Weten hoe dit werkt? Lees dan snel verder! 

Wat is de aflevergarantie?

De aflevergarantie wordt ook wel geldterugservice of geldteruggarantie genoemd, maar allemaal betekenen ze vrijwel hetzelfde. Grofweg houdt het in dat je recht hebt op een vergoeding als:

  • Je de verkeerde goederen hebt ontvangen.
  • De goederen of diensten niet geleverd zijn.
  • Je nepartikelen hebt ontvangen.

Het kan zijn dat de verkoper beloofd heeft om het geld terug te storten, maar dat hij dit vervolgens niet doet. Ook dan kan je aanspraak maken op de aflevergarantie.

De regeling geldt ook voor hotelreserveringen. Heb je jouw reservering volgens de geldende voorwaarden kosteloos geannuleerd of is er sprake van faillissement van het hotel, dan heb je recht op terugbetaling. Doet het hotel dit niet, dan biedt de aflevergarantie uitkomst. Let op: is er sprake van ziekte en moet je daarom jouw reservering cancelen, dan kan je jouw reisverzekering aanspreken.

Wat zijn de verzekeringsvoorwaarden?

De exacte voorwaarden van de aflevergarantie kunnen verschillen per creditcarduitgever. Lees deze daarom altijd zelf door, zodat je precies weet waar je aan toe bent. Als we kijken naar ICS, de grootste uitgever van ons land, dan zijn de volgende voorwaarden van toepassing:

  • Het product of de dienst is volledig betaald met jouw creditcard en rechtstreeks betaald aan de verkoper. 
  • Je hebt al zonder resultaat contact gehad met de verkoper om tot een oplossing te komen.
  • Je hebt binnen 90 dagen na de afgesproken leverdatum en binnen één jaar na betaling een terugbetaling aangevraagd. 
  • Je hebt geen recht op vergoeding uit een andere verzekering of een waarborgfonds.
  • Het gaat niet om een betaling aan of storing op een beleggingsaccount (zoals cryptovaluta).

Hoe werkt de aflevergarantie?

Om aanspraak te kunnen maken op de aflevergarantie moet je dus eerst met de verkoper in contact proberen te komen. Zo krijgt deze een eerlijke kans om het juiste product of de juiste dienst alsnog te leveren. Neem bij voorkeur contact op via de e-mail, zo kan je direct bewijs verzamelen als dat eventueel nodig blijkt te zijn. Heb je één tot twee weken na jouw bericht nog steeds geen reactie gehad, dan kan je in de meeste gevallen jouw aflevergarantie aanspreken.

Je kan dat doen door contact op te nemen met jouw creditcarduitgever, deze kan je vertellen wat te doen. Vaak krijg je een betwistingsformulier toegestuurd welke je moet invullen en terugsturen. Afhankelijk van de situatie wordt er gevraagd om bepaald bewijs aan te leveren. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Een kopie van het rekeningoverzicht met de betreffende betaling.
  • Een bewijs van contact tussen jou en de verkoper. De verstuurde e-mails en eventuele antwoorden erop zijn hier perfect voor. 
  • Een gedetailleerde beschrijving van wat je besteld hebt, bijvoorbeeld een kopie van de orderbevestiging. 
  • In het geval van een nep product moet je een verklaring aanleveren van een officieel verkooppunt, met een omschrijving dat het ontvangen product nep is. 

Heb je alles aangeleverd, dan neemt de creditcarduitgever de zaak over. De webwinkel krijgt vervolgens nog een maand de kans om de juiste producten op te sturen. Gebeurt dat niet, dan krijg je van de uitgever het geld terug op de rekening. Meestal is dit binnen 30 dagen na aanvraag.

Welke creditcards hebben aflevergarantie?

Bij vrijwel elke creditcard zit een aflevergarantie inbegrepen, al kunnen de voorwaarden van elkaar verschillen. Zo heeft elke creditcard van Visa en Mastercard zelf een aflevergarantie, net als creditcards van American Express. Ook de kaarten die uitgegeven worden door banken hebben vaak deze regeling, al is Rabobank één van de uitzonderingen op de regel.

Tussen de aflevergarantie van Visa en Mastercard en van American Express zit wel een groot verschil. Zo kan je bij Visa en Mastercard ook bij buitenlandse aankopen aanspraak maken op de verzekering, terwijl American Express alleen Nederlandse producten en diensten vergoedt.

Mijn product is wel geleverd, maar ik ben het kwijtgeraakt. Wat nu?

Is jouw product na levering beschadigd geraakt, gestolen of verloren, dan kan je aanspraak maken op de aankoopverzekering. Elke reguliere creditcard heeft zo’n verzekering, met een geldigheidsduur van 90 tot 365 dagen na aankoop. Ook hierbij geldt: lees van te voren de verzekeringsvoorwaarden goed door, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. 

Meer weten over de aankoopverzekering? Lees dan ons artikel: ‘Aankoopverzekering van de creditcard’.

Op zoek naar een creditcard met aflevergarantie?

Koop je regelmatig op het internet en wil je hiervoor een creditcard aanvragen? Op onze website kan je direct alle creditcards met elkaar vergelijken en er snel en eenvoudig één aanvragen!

Over Iris Kooi

Wil je iets weten over creditcards? Dan moet je bij Iris wezen! Iris schrijft bij creditcardvergelijken.nl wekelijks over tips, trucs en handige weetjes van de creditcard. In de wandelgangen horen we zelfs dat ze ’s nachts droomt over creditcards.

Lees meer

Laatste artikelen van Iris Kooi

Zo kan je eenvoudig met jouw Apple Watch met creditcard betalen

Zo kan je eenvoudig met jouw Apple Watch met creditcard betalen

Iris Kooi
Let op deze verschillen in de aankoopverzekeringen van een creditcard

Let op deze verschillen in de aankoopverzekeringen van een creditcard

Iris Kooi
Onderzoek: Revolut wordt steeds groter in Nederland

Onderzoek: Revolut wordt steeds groter in Nederland

Iris Kooi
0 reacties

Plaats een reactie