Dat een creditcard ontzettend handig is op reis, dat weten we allemaal. Je kan er vrijwel overal mee betalen, krijgt in veel gevallen een gratis reisverzekering en spaart met sommige creditcards punten waar je vervolgens een deel van jouw reis mee kan betalen.
Ben je in het buitenland en heb je hulp nodig, dan bieden de creditcarduitgevers daarnaast vaak zogenoemde creditcardhulp aan. Hoe die hulp er precies uit ziet, is echter bij elke uitgever weer anders en wordt ook niet altijd even duidelijk gemaakt aan de (potentiële) kaarthouder.
Wil je weten welke creditcardhulp je kan verwachten bij welke creditcarduitgever? Lees dan snel verder!
Hoe kan ik creditcardhulp krijgen?
In principe kan je bij de helpdesk van jouw creditcarduitgever met al jouw vragen terecht, ook over eventuele creditcardhulp. Deze is bij de meeste uitgevers (bijna) dagelijks bereikbaar van ’s morgensvroeg tot ’s avonds laat.
Daarnaast heeft elke creditcarduitgever een noodnummer wat 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar is. Dit nummer is enkel voor noodgevallen, zoals een verloren of gestolen betaalpas.
De noodnummers van de belangrijkste creditcarduitgevers vind je in het overzicht hieronder:
Creditcarduitgever | Nederland | Buitenland |
---|---|---|
ICS (uitgever van Visa, Mastercard en ANWB) | 020 – 66 00 611 | +31 20 66 00 611 |
American Express | 020 – 50 48 196 | +31 20 50 48 196 |
ING | 020 – 22 88 800 | +31 20 22 88 800 |
Rabobank | 088 – 72 26 767 | +31 88 72 26 767 |
ABN Amro | 088 – 22 62 630 | +31 88 22 62 630 |
Is jouw uitgever onverhoopt toch niet bereikbaar en wil je jouw creditcard met spoed blokkeren? Bel dan het zogenoemde Card Stop nummer, deze is geldig voor alle banken. Het telefoonnummer is +32 (0)78 17 01 70.
American Express creditcards
American Express heeft zijn creditcardhulp ‘Global Assist’ genoemd. In de bijgevoegde voorwaarden op de website staat duidelijk en overzichtelijk wat je van Global Assist kan verwachten. Zo kan je aanspraak maken op:
Belangrijk om te vermelden is dat American Express voorschotten in contant geld, medische ondersteuning, verzendkosten en andere kosten in het kader van de Global Assist diensten verrekent met het bestedingslimiet van jouw creditcard. Deze kosten neemt de creditcardmaatschappij dus niet zelf voor zijn rekening.
Mastercard creditcards
Mastercard werkt met Mastercard Global Service. Je kan, onafhankelijk van het type kaart dat je hebt, aanspraak maken op noodgeld en advies krijgen over alles omtrent jouw creditcard. Daarnaast kan je, in welk land je ook verblijft, altijd gratis naar de helpdesk van Mastercard bellen.
Wil je 24/7 aanspraak kunnen maken op persoonlijke assistentie, dan heb je de Mastercard Black nodig. Jouw persoonlijke assistent kan bijvoorbeeld reserveringen maken in restaurants, een huurauto reserveren en tickets boeken voor evenementen.
Visa creditcards
De diensten die bij Visa worden aangeboden zijn de Personal Service Line, de Special Servicedesk en de Global Customer Assistance Service. Bij deze laatste kan je onder andere terecht als jouw betaalpas is verloren of gestolen. Wat de overige twee precies inhouden, daar is Visa op zijn website niet helemaal duidelijk over.
Wat wel duidelijk is, is dat het serviceniveau oploopt naargelang de luxe van de kaart. Heb je een Visa World Platinum, dan heb je bijvoorbeeld recht op een Medische- en Juridische verwijsdienst. Dit heb je met de overige kaarten niet.
ANWB creditcards
Heb je een ANWB Visa Silver- of Gold Card, dan kan je aanspraak maken op creditcardhulp op reis. Zo kan je noodgeld aanvragen en contact opnemen met de reis service lijn. Deze servicelijn (en tevens noodlijn) helpt je als je bijvoorbeeld een apotheek in het buitenland zoekt, geeft informatie over reisdocumenten en regelt een tolk in noodsituaties. Het telefoonnummer van de reis service lijn is (+31) (0)70 31 41 404.
Meer weten over noodgeld? Lees dan ons artikel: ‘Deze creditcards bieden noodgeld voor op reis’.
Banken met eigen creditcard
De banken ING, Rabobank en ABN Amro geven ook eigen creditcards uit, met het betaalkenmerk van Visa of Mastercard. Ook deze banken hebben daarom een noodnummer, wat je ten alle tijden kan bellen. Je kan via dit nummer sowieso jouw creditcard blokkeren.
Daarnaast bieden de meeste banken noodgeld aan, al kan dit ook los staan van jouw creditcard. Bij ABN Amro moet je bijvoorbeeld de Stand-by-Service afsluiten om aanspraak te kunnen maken op noodgeld en andere services.
Op zoek naar een creditcard met goede noodhulp?
Weet je alles wat je wil weten en wil je een creditcard aanvragen? Vergelijk dan direct alle creditcards op onze website en vraag er snel en eenvoudig één aan!