Denk je aan een creditcard, dan denk wellicht ook direct aan de aankoopverzekering die vaak is inbegrepen. Het klinkt bijna te mooi om waard te zijn dat alle met jouw creditcard betaalde producten tot wel een jaar na aankoop vergoed worden bij diefstal, verlies of schade. En dat is ook zo. Een aankoopverzekering komt altijd met haken en ogen, en dus misverstanden voor de consument.
Wil je alles over deze misverstanden weten? We hebben ze voor je uitgewerkt in dit artikel!
Wat houdt de aankoopverzekering van mijn creditcard in?
Bijna elke reguliere creditcard komt tegenwoordig met een aankoopverzekering. Hierbij worden de aankopen die gedaan worden met die creditcard tot 90 tot 365 dagen na aankoop verzekerd. Je krijgt dan een vergoeding in het geval van diefstal, verlies en schade.
Zoals je kan lezen kan de lengte van de aankoopverzekering per creditcard flink verschillen, net als de exacte voorwaarden. Het gebeurt daarom regelmatig dat er misverstanden ontstaan over bijvoorbeeld uitgesloten productgroepen of de bedragen die vergoed worden.
We hebben alle veelvoorkomende misverstanden over de aankoopverzekering daarom voor je op een rij gezet. Echter is het belangrijkste advies: Lees altijd goed de kleine lettertjes door, zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Misverstand 1: Bij beschadiging, verlies of diefstal van mijn aankoop kan ik direct de creditcardverzekering aanspreken.
Nee, dit kan dus niet, hier gaan nog wat stappen (en verzekeringen) aan vooraf. Gaat jouw aankoop bijvoorbeeld binnen de garantietermijn stuk, dan moet je eerst contact opnemen met de verkoper en een beroep doen op de productgarantie.
Valt het mankement niet onder deze garantie, maar heb je wel een andere geldende verzekering, zoals een reis- of inboedelverzekering, dan dien je deze eerst aan te spreken. De aankoopverzekering sluit pas achteraan aan in de rij, deze mag je pas aanspreken als er echt geen andere mogelijke oplossing is.
Misverstand 2: De aankoopverzekering geldt voor alle productgroepen.
Welke productgroepen verzekerd zijn en in welke mate, is per creditcardmaatschappij weer verschillend. Zo worden sieraden en horloges bijvoorbeeld standaard gedekt bij Visa en Mastercard, maar niet bij American Express. Hier geldt echter wel de eis dat deze gedragen moeten zijn op het moment van verlies, schade of diefstal. Deze regel geldt voor andere productgroepen dan weer niet.
Daarnaast vallen logische aankopen, zoals cadeaubonnen, entreebewijzen, drones, planten en voertuigen (waaronder fietsen) buiten de aankoopverzekering van Visa en Mastercard. Bij American Express is dit vrijwel gelijk, al worden drones en fietsen daar wel gedekt.
Misverstand 3: Ik hoef me geen zorgen te maken over diefstal van mijn telefoon of laptop als ik die heb betaald met mijn creditcard.
Dure spullen die je vaak meeneemt, vallen bijna nooit volledig onder de aankoopverzekering. Zo geldt er voor veel aankopen een maximumvergoeding. Bij een telefoon is dat op moment van schrijven 250 euro en voor een laptop 750 euro. Soms zijn telefoons zelfs volledig uitgesloten van de aankoopverzekering.
Naast de maximumvergoeding per product, geldt er vaak ook een maximumvergoeding per jaar. Deze verschilt van enkele duizenden euro’s tot tienduizenden euro’s, afhankelijk van de creditcardmaatschappij.
Denk je dat dat alles is, dan heb je het mis. Er komt vaak ook nog per verzekerde gebeurtenis een eigen risico bij van 25 tot 50 euro. Dit is een bedrag wat je zelf moet betalen. De kans is dus klein dat de vergoeding die je krijgt alle gemaakte kosten dekt.
Misverstand 5: Aanspraak maken op mijn aankoopverzekering is zo geregeld.
Dit is zeker niet het geval. Er worden door de creditcarduitgevers verschillende eisen gesteld om aanspraak te kunnen maken op de aankoopverzekering. Voorbeelden hiervan zijn:
- Binnen 48 uur na diefstal moet er aangifte bij de politie zijn gedaan.
- Binnen 48 uur na verlies moet er een registratie hiervan zijn gedaan. De bevestiging hiervan is belangrijk.
- Een beschadigd product moet op eigen kosten naar de verzekeraar worden gestuurd.
- Een volledige schriftelijke beschrijving plus bewijs van de gebeurtenis moet overlegd kunnen worden.
- De bon van de aankoop en het rekeningafschrift waar de aankoop opstaat moeten overlegd kunnen worden.
Aan welke eisen jij precies moet voldoen, is afhankelijk van de situatie en de creditcardmaatschappij. Maar dat het je tijd (en geld) gaat kosten, dat is vrijwel zeker.
Misverstand 6: Door de aflevergarantie van mijn creditcard, worden internetaankopen die niet geleverd worden volledig vergoed.
Aan die uitspraak zitten wat haken en ogen. Zo moet je altijd eerst de webshop zelf aanspreken en de mailconversatie hierover doorsturen naar de creditcardmaatschappij. Daarnaast dien je ook de bestelbewijzen en het betalingsbewijs aan te leveren.
Dit allemaal moet binnen een bepaald termijn gedaan worden, bijvoorbeeld 90 dagen. Het termijn van jouw aflevergarantie kan weer verschillen van het termijn van jouw aankoopverzekering. Let hier dus goed op, want hierna heb je geen recht meer op geldteruggave.
Op zoek naar een creditcard met een passende aankoopverzekering?
Wil je een creditcard aanvragen die aan al jouw (verzekering) wensen voldoet? Vergelijk dan direct alle creditcards op onze website en vraag er snel en eenvoudig één aan!