Zo voorkom je misbruik van je creditcard

Creditcardmisbruik, of creditcardfraude, is sinds de invoer van de creditcard flink geëvolueerd. Fraudeurs zijn slim, slinks en weten zelfs de meest oplettende mensen om de tuin te leiden. Belangrijk dus dat aan dit onderwerp genoeg aandacht aan wordt besteed.

Wil je weten hoe jij kan ontkomen aan creditcardfraudeurs? Lees dan snel verder!

Wat is creditcardfraude precies?

Kortgezegd betekent creditcardfraude dat een verloren of gestolen creditcard wordt gebruikt voor ongewenste aankopen. Een ander betaalt dus met jouw creditcard. Dit kan zijn met de kaart zelf in fysieke bedrijven, of online met alleen de kaartgegevens. Het grootste percentage van alle frauduleuze creditcardzaken wordt gedaan zonder de fysieke kaart in handen te hebben.

Er zijn verschillende manieren waarop creditcardfraude kan worden gepleegd. Deze lees je verderop in het artikel.

Creditcardfraude: Hoe gebeurt het?

Er zijn dus twee varianten: Fraudeurs stelen jouw fysieke kaart of ze stelen enkel de creditcardgegevens die nodig zijn om online betalingen te doen. Hieronder vind je de meest gebruikte methodes:

1. Verloren of gestolen fysieke creditcards

Als jouw creditcard verloren of gestolen is, kunnen fraudeurs hier eenvoudig mee betalen. Blijven ze namelijk onder een bepaald bedrag, dan hoeven ze geen pincode in te voeren. Over het algemeen wordt deze manier van frauderen snel opgelost.  

2. Skimming van betaalkaarten

Skimmers zijn apparaatjes die de magneetstrip van jouw betaalpas lezen en vervolgens kopiëren. Met deze informatie kunnen fraudeurs jouw creditcard namaken en er betalingen mee verrichten. Skimmers worden geplaatst in geld- en betaalautomaten, voornamelijk buiten. Soms wordt er ook een minuscuul cameraatje boven het toetsenbord gehangen om jouw pincode af te kijken. 

Er wordt door de grote creditcardmaatschappijen Visa en Mastercard veel gedaan om skimming te voorkomen. Echter is het, ondanks dat, nog steeds een veel gebruikte vorm van betaalpasfraude.

3. Social Engineering

De term ‘social engineering’ staat voor elke vorm van oplichting die erop is gericht om slachtoffers nietsvermoedend persoonlijke informatie aan jou door te laten geven. De twee belangrijkste vormen van social engineering worden hieronder besproken. 

3.1 Malware

Malware staat voor kwaadaardige software en wordt onder andere gebruikt om creditcardgegevens te achterhalen. Er zijn vele voorbeelden van malware, waarvan het bekendste voorbeeld virussen zijn. Deze worden vaak eenvoudig via websites en e-mails verspreid.  

3.2 Phising

Bij phising wordt het slachtoffer vaak zelf benaderd door de fraudeur. Dit gaat via telefoonoproepen, e-mails of tekstberichten, waarbij de fraudeur zich in de meeste gevallen voordoet als een belangrijke instantie. Denk hierbij aan een bank, koeriersdienst, overheidsinstantie of specifieke afdeling van het bedrijf waar je werkt. Zelfs online webshops, goede doelen en openbare wifi-hotspots kunnen in handen zijn van oplichters.

Bij phising wordt het slachtoffer aangemoedigd tot het doen van een bepaalde handeling, die vaak met spoed moet worden uitgevoerd. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat jou wordt verteld dat je met spoed jouw creditcardgegevens moet vernieuwen, omdat jouw bankrekening anders geblokkeerd wordt. Deze gegevens worden vervolgens gestolen en gebruikt om betalingen mee te verrichten in jouw naam.

Wat moet ik doen als ik slachtoffer ben van creditcardmisbruik?

Ben je slachtoffer geworden van creditcardfraude, of heb je dat vermoeden, dan is het belangrijk om snel te handelen. Door de slinkse oplichtingtrucs die worden gebruikt, kan het iedereen overkomen.

Op de website van de politie staat beschreven welke stappen je moet nemen:

  1. Neem direct contact op met de creditcarduitgever, leg de situatie uit en volg de aanwijzingen op. Op de pagina van ‘Veilig Bankieren’ kan je snel de gegevens vinden. 
  2. Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie, mits de creditcarduitgever dit niet zelf oppakt. Aangifte doen is verplicht, ook als je alle schade al vergoed krijgt. 
  3. Pas direct al je wachtwoorden aan. 

Hoe voorkom ik creditcardfraude?

Voorkomen is beter dan genezen, al is voorkomen in dit geval nooit helemaal mogelijk. Let je op de volgende zaken, dan maak je de kans in ieder geval zo klein mogelijk dat je gefraudeerd wordt:

  • Klik nooit op een link of bijlage als het e-mailadres van de afzender er onbekend of afwijkend uitziet.
  • Krijg je een oproep of bericht dat een dringende handeling van je vraagt, ga dan altijd na of de afzender betrouwbaar is. Je kan dit doen door het telefoonnummer of e-mailadres controleren in een zoekmachine op het internet. Ook kan je zelf contact opnemen met de instantie om te vragen of zij inderdaad contact met jou hebben opgenomen.
  • Houd in gedachte dat geen enkele instantie van je zal vragen om per e-mail of tekstbericht persoonlijke gegevens door te geven. Doe dit dus ook nooit.
  • Scan geld- en betaalautomaten altijd op signalen van sabotage. De invoermond, waar jij je pas in doet, moet bijvoorbeeld soepel lopen en er precies zo uitzien als op het scherm te zien is. Lijkt er iets afwijkend te zijn, breek dan de handeling af en loop weg. 
  • Laat je tijdens het betalen of geld opnemen nooit helpen of afleiden. Scherm de pincode af met je hand en laat mensen niet te dichtbij staan.
  • Controleer regelmatig de afschriften van jouw creditcard. Zie je iets afwijkends, neem dan direct contact op met de creditcarduitgever en blokkeer jouw betaalpas.
  • Download de app van jouw creditcarduitgever en geef in de instellingen aan dat jij een melding wil ontvangen van elke aankoop die gedaan wordt. Controleer elke melding die je ontvangt.
  • Vermijdt openbare wifi-hotspots met namen als ‘Gratis Publieke WiFi’ en voer nooit creditcardgegevens in om toegang te krijgen tot een wifi-netwerk. 
  • Maak je gebruik van een onbeveiligd wifi-netwerk, doe dan nooit aankopen in webshops en maak geen gebruik van internetbankieren. 
  • Installeer altijd antivirussoftware op jouw apparaten en maak bij voorkeur gebruik van een VPN als je regelmatig op een onbeveiligd wifi-netwerk zit.
  • Neem direct contact op met de uitgever als jouw creditcard gestolen of verloren is er blokkeer de kaart direct.
  • Koop je veel in webshops, zorg dat dat er gebruik wordt gemaakt van 3D-securem, ook wel multi-factor authenticatie genoemd. Wil je meer hierover weten, lees dan ons artikel: ‘Hoe werken Visa Secure en Mastercard Securecode?’.

Op zoek naar een betrouwbare creditcard?

Heb je alle veiligheidstips tot je genomen en wil je een creditcard aanvragen? Vergelijk dan direct alle creditcards op onze website en vraag er snel en eenvoudig één aan!

Over Iris Kooi

Wil je iets weten over creditcards? Dan moet je bij Iris wezen! Iris schrijft bij creditcardvergelijken.nl wekelijks over tips, trucs en handige weetjes van de creditcard. In de wandelgangen horen we zelfs dat ze ’s nachts droomt over creditcards.

Lees meer

Laatste artikelen van Iris Kooi

Onderzoek: Creditcard wordt het meeste gebruikt voor horeca en benzine
Creditcard gebruikt voor benzine tanken

Onderzoek: Creditcard wordt het meeste gebruikt voor horeca en benzine

Iris Kooi
ICS stopt met ICS GO Card per 1 mei 2024

ICS stopt met ICS GO Card per 1 mei 2024

Iris Kooi
Misverstanden over de aankoopverzekering van je creditcard
6 creditcards in een hand

Misverstanden over de aankoopverzekering van je creditcard

Iris Kooi
0 reacties

Plaats een reactie