Over het algemeen krijg je tussen de 25e en 30e dag van elke kalendermaand een fysiek of digitaal rekeningoverzicht toegestuurd met alle betalingen die je met jouw creditcard hebt gedaan de afgelopen maand. Afhankelijk van de creditcardaanbieder, moeten deze bedragen binnen twee tot vier weken worden terugbetaald.
Hoe betaal je het openstaande bedrag terug?
In veel gevallen gaat het terugbetalen via automatische incasso. De creditcardmaatschappij schrijft het openstaande saldo van de voorgaande periode automatisch af van de bankrekening waaraan de creditcard is gekoppeld. Meestal wordt dit gedaan één of twee weken nadat je de creditcardrekening hebt ontvangen, hier hoef je zelf niets voor te doen.
Je creditcardschulden afbetalen is ook mogelijk via iDeal of overschrijving. Na de betaling van het volledige openstaande saldo heb je binnen enkele dagen weer beschikking over je volledige bestedingslimiet.
Gespreid betalen
Bij sommige creditcardaanbieders is het ook mogelijk om jouw creditcardtransacties gespreid terug te betalen en je betaling dus uit te stellen. Dit is niet standaard en moet vooraf worden afgesproken met de aanbieder. Je betaalt dan in termijnen en jouw kortlopende lening wordt daarmee een doorlopend krediet.
Er zijn meerdere creditcarduitgevers waarbij gespreid betalen niet mogelijk is. Dit is bijvoorbeeld zo bij American Express.
Is gespreid betalen wel een mogelijkheid, dan wordt er altijd rente berekend over het openstaande bedrag. Dit is meestal rond de 14% op jaarbasis, het wettelijk vastgestelde maximale rentepercentage.
Naast dat er kosten verbonden zijn aan gespreid betalen, wordt het ook geregistreerd bij het BKR (Bureau Krediet Registratie). Dit kan gevolgen hebben voor het afsluiten van eventuele volgende leningen, zoals een hypotheek.
Automatische incasso mislukt
Als er onvoldoende saldo op de gekoppelde bankrekening van jouw creditcard staat, of als het openstaande saldo om een andere reden niet afgeschreven kan worden, dan neemt de creditcardmaatschappij contact met je op, met een verzoek om het op te lossen. Vaak proberen ze het vervolgens nog een keer af te schrijven.
Lukt de automatische afschrijving van jouw creditcard meer dan twee keer niet, dan kan er een boete of rente berekend worden, bijvoorbeeld twee of drie procent van het totale bedrag. Weiger je die betaling te doen, dan wordt jouw creditcard geblokkeerd.
Kort samengevat
Bij de meeste creditcards krijg je aan het eind van de maand een overzicht van jouw creditcarduitgaven van die periode. Meestal worden deze kosten binnen enkele weken automatisch afgeschreven van je bankrekening, zodat je jouw volledige bestedingsruimte terug hebt voor de volgende maand. Naast automatische incasso kan terugbetalen ook via iDeal en overschrijving.
In sommige gevallen kan je het bedrag ook gespreid terugbetalen, tegen een x-percentage aan rente. Dit is echter niet gebruikelijk. Lukt automatische afschrijving meermaals niet of betaal je jouw creditcardschulden niet terug, dan krijg je een boete en wordt in een verder stadium jouw creditcard geblokkeerd.
Genoeg informatie verzameld en wil je een creditcard aanvragen? Vergelijk dan direct alle creditcards op onze website en vraag er snel en eenvoudig één aan!
Veelgestelde vragen
Heb jij jouw rekeningoverzicht ontvangen? Dan wordt het volledige bedrag ongeveer één tot twee weken daarna automatisch afgeschreven van de gekoppelde bankrekening.
Wil je jouw creditcard bestedingslimiet verhogen? Dan wordt het overgemaakte bedrag direct tot maximaal drie werkdagen op je creditcard bijgeschreven.
Is de automatische afschrijving meer dan twee keer mislukt of betaal je jouw creditcardrekening niet? Dan wordt er een boete of rentebedrag berekend. Bij verdere wanbetaling wordt jouw creditcard geblokkeerd.
Bij sommige creditcardaanbieders is dit mogelijk na overleg. Wel wordt er een rentepercentage berekend van maximaal veertien procent op jaarbasis.
Op zoek naar een creditcard?
Op creditcardvergelijken.nl vergelijk je meer dan 80 creditcards met elkaar op de beste voorwaarden, prijs en vele extra’s.