Onterechte creditcard afschrijvingen kunnen het gevolg zijn van een fout, er kan ook sprake zijn van oplichting of je kan een probleem hebben bij het kopen met een creditcard. Informeer meteen de bank en laat de transactie blokkeren. Ook kun je een formulier aanvragen om de creditcard afschrijving te laten storneren als je die niet herkent.
Wat zijn onterechte creditcard transacties?
Afschrijvingen kunnen om meerdere redenen niet terecht zijn. Zo kan het zijn dat de verkoper een hoger bedrag in rekening heeft gebracht dan de werkelijke prijs.
Verder kan het gaan om een betaling van een product dat je al hebt teruggestuurd. Andere voorbeelden zijn een borg die niet is terugbetaald en een afschrijving terwijl je op tijd hebt geannuleerd.
Neem eerst contact op met het bedrijf
Er kunnen vele argumenten zijn om een creditcard afboeking als onterecht te beschouwen. Een verzoek indienen om de transactie te blokkeren, is de eerste stap. De bank of creditcardmaatschappij zal altijd eerst aandringen om de situatie aan het betreffende bedrijf voor te leggen.
Vaak is het mogelijk om op die manier het probleem op te lossen omdat het merendeel van de onterechte afboekingen het gevolg is van een fout.
Formulier met bewijsstukken
Als het betreffende bedrijf niet meewerkt, kun je opnieuw contact opnemen met de bank of creditcardmaatschappij en een formulier aanvragen. Na invulling en ondertekening stuur je dat naar de bank. Daarbij moet je bewijsmateriaal aanleveren dat laat zien dat de afboeking onterecht is.
Alternatieve oplossingen
Het komt ook voor dat een bedrijf in een later stadium alsnog wil meewerken. De verkopende partij kan de onterechte afboeking compenseren door het corresponderende bedrag aan je over te maken.
Daarnaast kan een bedrijf bepalen dat het verzoek ongegrond is. Tenslotte kun je ook een claim neerleggen bij ConsuWijzer als je van mening bent dat het bedrijf de regels overtreedt.
Reageer zo snel mogelijk
In het geval van een onterechte afschrijving is het cruciaal om direct te reageren. Een bezwaar ingediend binnen 14 dagen wordt doorgaans redelijk snel afgehandeld.
Mogelijk is het na een specifieke periode niet meer mogelijk om bezwaar te maken. Dat betekent dat je de creditcard betaling niet kunt laten storneren ondanks dat die wellicht onterecht is. Bekijk daarom met grote regelmaat alle afboekingen op je creditcard.
Creditcard oplichting
Geen prettige gedachte, maar het is ook mogelijk dat je ten prooi valt aan oplichting. Criminelen zijn in sommige gevallen in staat om te frauderen met jouw creditcard. Daarbij gebruiken ze jouw persoonlijke informatie om geld van de creditcard af te boeken.
Het kan gaan om bedragen die niet direct opvallen. Gebruikers die hun creditcard betalingen niet regelmatig controleren, kunnen daarvan het slachtoffer worden, soms zelfs maandenlang.
Zodra je dergelijke oplichting opmerkt, moet je onmiddellijk de creditcardmaatschappij informeren om de transacties te laten blokkeren. De kans op creditcard oplichting kun je aanzienlijk verkleinen dankzij verschillende voorzorgsmaatregelen.
Veelgestelde vragen
Dit is mogelijk. Om je creditcard betaling terug te draaien neem je (telefonisch) contact op met je creditcardmaatschappij. De creditcardmaatschappij zal wel om aanvullende documentatie en bewijs vragen om je terugbetaling te onderbouwen.
Op zoek naar een creditcard?
Op creditcardvergelijken.nl vergelijk je meer dan 80 creditcards met elkaar op de beste voorwaarden, prijs en vele extra’s.