Is je creditcard gestolen of ben je jouw creditcard verloren? Dan is het aan te raden om hem zo snel mogelijk te blokkeren, om eventuele creditcardfraude te voorkomen. Dit doe je door simpelweg contact op te nemen met de creditcard aanbieder en het verhaal uit te leggen.
Hoe kan je jouw creditcard blokkeren?
Ben je jouw creditcard verloren, is je creditcard gestolen of werkt hij niet meer? Dan is het verstandig om hem zo snel mogelijk te laten blokkeren. Hierdoor wordt hij onbruikbaar gemaakt, wat ongewenste transacties en creditcardfraude voorkomt. Je kan je betaalpas zelf niet blokkeren, dit doet de creditcardmaatschappij voor jou.
De onderstaande stappen kan je volgen:
- Neem contact op met de creditcardmaatschappij en laat je kaart blokkeren.
- Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie in geval van fraude en/of diefstal.
- Vraag een vervangende creditcard aan.
Iedere creditcardmaatschappij heeft andere contactgegevens, deze vind je hieronder.
Telefoonnummer per creditcardmaatschappij
Een creditcard blokkeren gaat het snelste telefonisch. De banken of financiële instellingen zijn vaak 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. Hieronder volgt een tabel met de bereikbare telefoonnummers van de creditcard aanbieders.
Creditcardaanbieder | Telefoonnummer |
---|---|
ICS (o.a. Visa World Card, Mastercard, Bijenkorf Card, ASN Visa, ANWB Visa) | 020 6 600 611 |
American Express | 020 504 8000 |
ABN Amro | 020 660 06 11 |
ING | 020 22 888 00 |
Rabobank | 088 722 67 67 |
SNS | 030 633 30 51 |
DB Cardservice (prepaid) | 088 333 444 0 |
Money2Go | 0900 20 40 630 |
N26 | Via de bank app |
Bunq | Via de bank app |
Hoe deblokkeer je jouw creditcard?
Het kan zijn dat je jouw creditcard wilt deblokkeren na een automatische blokkade van de creditcardmaatschappijen, of omdat je hem na een blokkade weer hebt teruggevonden.
Onterechte blokkade
Soms wordt je creditcard automatisch en onterecht geblokkeerd door de creditcarduitgever. Vaak merk je dit wanneer onverwacht je creditcard geweigerd is, bijvoorbeeld in de supermarkt. Dit kan komen door het meermaals invoeren van een foutieve pincode of omdat er verdachte financiële transacties worden gedaan. Vaak wordt er telefonisch contact met je opgenomen voor ze je kaart daadwerkelijk blokkeren.
Verdachte transacties zijn betalingen die afwijken van het ‘normaal’, bijvoorbeeld bestellingen in een ver land. Geef het dus altijd tijdig door als je een verre reis gaat maken.
Het deblokkeren van je creditcard kan via de bank app, of door telefonisch contact op te nemen met de creditcarduitgever.
Creditcard weer teruggevonden
Als je na het blokkeren van een vermiste creditcard hem weer terugvindt, dan kan je hem niet meer gebruiken. Na het blokkeren wordt hij direct onbruikbaar gemaakt om fraude tegen te gaan. Vraag daarom een nieuwe creditcard aan en knip de oude door.
Hoe vraag je een nieuwe creditcard aan?
Als je jouw betaalpas hebt laten blokkeren, kan je direct een nieuwe creditcard aanvragen via de bank app, website of telefoon. Binnen een week heb je hem meestal in de brievenbus.
Er kunnen kosten aan verbonden zijn, welke wisselend zijn per aanbieder. Soms worden er enkel kosten in rekening gebracht als je zelf verantwoordelijk bent voor het verlies.
Creditcard weer activeren
Heb je jouw creditcard geblokkeerd maar wil je nu je creditcard activeren? Dit kan vaak eenvoudig gedaan worden in de app van je creditcard of door contact op te nemen met de maatschappij van je creditcard.
Onterechte transacties en creditcardfraude
Is jouw creditcard kwijt of is jouw creditcard gestolen? Dan kan het zijn dat er door fraude onterechte betalingen worden gedaan met jouw creditcard. Deze bedragen worden meestal vergoed, mits je dit zo snel mogelijk doorgeeft aan de creditcardmaatschappijen, in ieder geval binnen 30 dagen.
Dit geldt voor zowel normale betalingen als contactloze betalingen, mits er aan de volgende regels wordt voldaan:
Kort samengevat
Is jouw creditcard verloren of gestolen, dan is het verstandig om deze zo snel mogelijk te laten blokkeren. Telefonisch kan je dit het snelste afhandelen. Een nieuwe creditcard aanvragen of een onterechte blokkade ongedaan maken kan ook via dezelfde telefoonnummers.
Is er een onterechte transactie gedaan of fraude gepleegd met jouw creditcard? Geef dit dan zo snel mogelijk door aan de creditcardmaatschappij. Vaak wordt het bedrag dan vergoed.
Genoeg informatie verzameld en wil je een creditcard aanvragen? Vergelijk dan direct alle creditcards en vraag er eenvoudig één aan!
Veelgestelde vragen
Dit kan eenvoudig door contact op te nemen met de creditcardmaatschappij en je verhaal te doen. Het telefoonnummer is 020 660 0611.
Dit kan eenvoudig door contact op te nemen met de creditcardmaatschappij en je verhaal te doen. Het telefoonnummer is 020 660 0611.
Als er sprake is van een onterechte transactie en/of fraude, dan kan je het bedrag vergoed krijgen door zo snel mogelijk contact op te nemen met de creditcard aanbieder en je verhaal te doen.
Op zoek naar een creditcard?
Op creditcardvergelijken.nl vergelijk je meer dan 80 creditcards met elkaar op de beste voorwaarden, prijs en vele extra’s.