Wat is een geweigerde creditcardcode?
Als je betaling geweigerd en geblokkeerd wordt door de verkoper of creditcard uitgever, zal er een bepaalde foutcode in beeld komen. Dit geldt bij zowel fysieke- als online betalingen en vertelt je wat er mis is gegaan bij de transactie. Deze unieke code is meestal één tot drie cijfers of letters lang.
Waarom wordt mijn creditcard geweigerd?
Enkele veelvoorkomende problemen waarom je betaalkaart niet werkt zijn:
- Verificatiefout (Code CV): Als je creditcard beschadigd is, kan het zijn dat de magnetische strip of EMV chip niet meer goed werken.
- Onvoldoende saldo (Code 51 of 65): Als je het volledige toegestane bedrag van je kredietlimiet hebt gebruikt.
- Kaart is verlopen (Code 54): Als de vervaldatum op je creditcard overschreden is, is deze onbruikbaar.
- Verkeerde creditcardgegevens (Code 14, 15 en 63): Het kaartnummer, de CVC code of de vervaldatum kunnen verkeerd zijn ingevoerd.
- Ongeldige transactie (Code 12, 85): Dit zijn algemene responscodes, zonder specifieke reden.
- Kans op fraude (verschillende codes): Als de creditcardmaatschappij een verdachte transactie zien, wordt de kaart vaak uit voorzorg geblokkeerd. Hierna moet je zelf je creditcard activeren om weer gebruik te kunnen maken van de kaart.
- Verkeerde pincode: Bij het drie keer invoeren van een verkeerde pincode wordt je creditcard automatisch geblokkeerd.
- Storing betaalapparaat, betalingsplatform of website: Een storing kan ervoor zorgen dat je tijdelijk geen creditcardbetalingen kan doen.
Wat kan ik doen als mijn creditcard wordt geweigerd?
Het achterhalen van de reden van je geweigerde creditcard is de eerste stap. Zoek de foutcode op en controleer of de oorzaak ligt bij jouw creditcard, bankrekening of bij de verkoper. Aan de hand hiervan kan je bepalen welke actie je moet ondernemen, bijvoorbeeld de betaling opnieuw uitvoeren, een andere betaalmethode kiezen of contact opnemen met de bank.
Kort samengevat
Wordt je creditcard geweigerd, dan kan dat verschillende redenen hebben. Aan de hand van de foutcode kan je deze achterhalen en een passende actie ondernemen.
Opzoek naar een nieuwe creditcard? Vergelijk creditcards en begin gelijk met een creditcard aanvragen!
Veelgestelde vragen
Een creditcard blijft geblokkeerd tot jij actie onderneemt. Neem contact op met de creditcarduitgever, je kan ook zelf je creditcard deblokkeren via de website of bank app.